Tape the sound

Wednesday, August 29, 2007

Dan Young - Midt i mellom

Dan Young er en amerikaner i Oslo. Riktignok kom han hit allerede i 1962 for første gang. Da løp han rundt i Oslo`s gater og gjorde en unik dokumentar i 2 år. Dette er det blitt bok av i år. "En amerikaner i Oslo - Fotografier 1962-1964", Press forlag.
Multikunstneren Dan Young har hatt en svært aktiv periode i det siste. Foruten bokutgivelse har han også laget en dokumentar film om Knut Steen. Dette er et prosjekt han har brukt fire år på. Filmen er blitt vist på NRK to ganger i løpet av dette året.
- Akkurat nå står jeg midt i mellom, forteller Dan i sitt hjem på Bekkestua.
- De siste årene har det vært både film, bok og foto. Jeg står midt i hullet. Han ler og forteller entusiastisk om sine avsluttede prosjekter.
- Nå gleder jeg meg til å ta det som det kommer. Jeg er på farten til Tunis. Rett ut i ørkenen.
Dan er en av fotografene som fortsatt sverger til film. Likevel så er han blitt glad i bilderedigering på "Big mac-en" sin.
- Kan hende jeg forsterker noen farger i enkelte bilde elementer...
Til Tunis reiser han nå med åpent foto sinn.
- Jeg må åpne noen kanaler. La ting komme til meg. Plutselig er det der. Kontakt!
Han lengter etter å holde en fotoutstilling igjen. Den siste han hadde var i Tromsø.
- Jeg blir nødt til å banke på noen dører igjen. Jeg må ha en utstilling snart.
Vi får bare vente og se. Dan Young tørster videre mot nye oppgaver.
http://www.danayoung.com